دانلود نقشه اتوکد سالن گاوداری شیری صنعتی طراحی شده + فایل سه پلان دامداری | تلماتو

نویسنده
تاریخ انتشار
12 فوریه 2023
تعداد بازدید
3446 بازدید
35,000 تومان
  خرید و دانلود محصول

نام فایل: دانلود نقشه اتوکد طراحی شده سالن گاوداری شیری صنعتی + فایل سه پلان دامداری
حجم فایل: 7MB
نوع فایل: Autocad
مقیاس: 1/50 و 1/100
در این فایل، سه پلان مختلف از سالن گاوداری شیری صنعتی  و با استفاده از نرم افزار اتوکد طراحی شده است. نقشه های طراحی شده دامداری برای گاو های شیری 300، 100 و 50 راسی بود و قابل دانلود می باشد. این سه پلان دامداری می تواند به عنوان نقشه اولیه برای شما متناسب باشد. در این پلان، اتاق قرنطینه دام، سالن شیردوشی، اتاق تجهیزات شیردوشی، انبار، مخزن جمع آوری شیر، راهرو سرویس و آخور طراحی شده است. در این مقاله ابتدا توضییح مختصری درباره محل نگهداری، جایگاه شیردوشی و محل نگهداری گوساله ها توضییح مختصری ارایه شده است و در نهایت تصاویری از نقشه اتوکد طراحی شده الن گاوداری شیری صنعتی برای شما آورده شده است.

اهمیت دامداری

دامداری از مشاغلی است كه رو به صنعتی شدن نهاده است، در واقع در مسير روی به يك صنعت مدرنی تبديل شده است كه به تأمين پروتئين و انرژی مورد نياز بشر نقش عمده ای در خانوار ايفا می نمايد. شير به عنوان مايع گرانبها و ارزشمند از بدو تولد بشر ذائقه او را شيرين نموده است و با تامین پروتئین ویتامینه D نقش مهمی در سلامت و رشد و توسعه ابناء بشر داشته است. گوشت قرمز به عنوان يك ماده پروتئينی ارزشمند بخش زيادی از نياز پروتئين بشر را كه از سوی غلات تأمين نمی شود را برای او به ارمغان آورده است.

 

پرورش گاو شیری

گاو شيری در دوره آبستنی و شيردهی همواره بايد از نظر نوع خوراک،اصطبل بهاربند، بستر و آبشخور مورد توجه باشد. زيرا در اين دوره احتياج به تغذیه کامل دارد تا مقادير مواد معدنی، ويتامين ها برای توليد شير به حد كمال انجام گيرد. بستر گاو بايد در اصطبل های نيم باز مرتب خشك نگاه داشته شده و بخصوص در زمستان كه بارندگی و رطوبت و سرما زيادتر است نهايت دقت در اين مورد به عمل آيد. بطوريکه لااقل هفته ای دو مرتبه با پوششی از كاه بستر گاو خشك شود زيرا كاه رطوبت را بخوبی جذب كرده و به گاو كمتر صدمه وارد مي شود.

بهار بند

محوطه بهاربند پس از بارندگی باید مرتب پاک شود تا از يخبندان كه باعث زمين خوردن گاو ميشود جلوگيری شود. محل آبشخور و آخورها هم بهتر است دارای سايبان بوده و كناره های آن طوری شيب داشته باشد كه آب اضافی زودتر به كانالهای زيرزمينی هدايت شده و تبديل به لجنزار نشود. كف آخورها قبل از ريختن علوفه بايد تميز شده و توزيع علوفه بطور يکنواخت انجام گردد. مساحت بهاربند تقريباً برای هر گاو بطور متوسط  8 متر و شيب آن 2 سانتی متر در نظر گرفته می شود.

در تمام مواقع در آبشخور آب تازه كه خيلی سرد يا گرم نباشد، همواره باید در دسترس گاو قرار گيرد. گاو بطور متوسط در تابستان در حدود 82-72 ليتر و در زمستان در حدود 32-42 ليتر به آب نیاز دارد. محل تجمع گاو قبل از شير دوشی بايد همه روزه شست و شو داده شده و گنجايش تعداد گاو را داشته باشد و دخول به دستگاههای شير دوشی طوری باشد كه گاوها بهم فشار نياورند.

اکثر سقط جنين ها در اثر فشار گاو در حين عبور از تنگناهایی كه بهم فشار مي آورند اتفاق می افتذ. فواصل شيردوشی هم بايد منظم باشد. گاوها بهتر است گروه گروه بر اساس مقدار توليد شير و يا خشك بودن بوسيله نرده هایی در بهاربند از هم جدا شده و خوراكشان با توجه به مقدار شيردهی آنها در اختيارشان قرار داده شود.

"</p

دانلود نقشه اتوکد طراحی شده سالن گاوداری شیری صنعتی + فایل سه پلان دامداری   | تلماتو

"</p

دانلود نقشه اتوکد طراحی شده سالن گاوداری شیری صنعتی + فایل سه پلان دامداری| 

"</p

دانلود نقشه اتوکد طراحی شده سالن گاوداری شیری صنعتی + فایل سه پلان دامداری | تلماتو

"</p

دانلود نقشه اتوکد طراحی شده سالن گاوداری شیری صنعتی + فایل سه پلان دامداری | تلماتو

شیوه مراقبت از گاو شیری

در موقع خوراک كه گاوها يورش مي آورند بايد دقت كرد كه كليه گاوها كنار آخور حاضر باشند . كارگران مسئول بايد بخصوص گاوهای كم خوراک را مراقبت كرده و جا برای آنها ايجاد كنند . علوفه گاو در دو وعده صب و عصر (60 درصد عصر ) و كنسانتره هم در دو وعده بطور منظم خورانيده شود و اگر شير دوشی سه مرتبه انجام می گیرد، بهتر است غذا در سه وعده توزيع شود . مراقبت گاوهای آبستن در ماه های آخر آبستنی از اهميت ويژه ای برخوردار است كارگران در هفته آخر آبستن بايد علایم نزديك شدن زايمان يعنی آماس پستان، بزرگ شدن لبه های خارجی اعضاء تناسلی و وضع قرار گرفتن دم را زير نظر داشته و در هفته آخر آبستنی و يا به محض احساس دردهای اوليه گاو را به محل زايمان هدايت كنند.

بهترين فصل زايمان

بهترين فصل زايمان از نظر شيردهی و بالا بودن قيمت آن در بازار، در اواخر پاییز می باشد كه بترتيب زمستان و بعد بهار و تابستان قرار دارد. ولی بايد توجه داشت گاوهای سنگين وزن و كم شير بهتر است هر چه زودتر از گله اخراج شوند زيرا غذای لازم برای نگهداری آنها به مراتب زيادتر از گاوهای كم وزن و پرشير مي باشد.

از نظر علمی ثابت شده است كه گاوهای پرشير كه روزی نيم كيلو كره از شير آنها به دست می آید احتياج بيشتری به غذای كنسانتره دارند. بعلاوه گاو شيری بطور طبيعی نيم قسمت جيره غذائی خود را صرف نيروی نگهدارنده بدن و نيم قسمت ديگر را صرف نيروی فزاينده شير و چربی ميکند و اگر احياناً جيره گاو به سه چهارم تقليل داده شود.

برای نيروی نگهدارنده دو سوم از سه چهارم را مصرف خواهد كرد و اگر جيره روزانه به نصف كاهش يابد تمام آنرا برای نيروی نگاهدارنده مصرف كرده و هيچ سهمی برای نيروی فزاينده شير مصرف نمي شود و همانطوري که قبلاً گفته شد گاو تا مدتی از ذخيره بدن استفاده كرده و بعداً ركورد شير حتی با غذای كافی نیز پایین مي آيد. در گاوداری در ساعات اوليه صبح و ساعات سرد عصر، كنترل گاوها برای فحلی صورت می گرفت.

گروه تلماتو  بخش نقشه اتوکد سازه ها را برای شما پیشنهاد می کند تا در صورت نیاز مورد استفاده شما قرار بگیرد.

 

مراقبت پزشکی از گاو

گاوهای شيری بخصوص در فصل زمستان از نظر رشد سم و كج و معوج شدن آن ناراحت شده و علاوه بر اينکه در راه رفتن ناراحتی احساس ميکنند توليد شير روزانه آنها نيز بطور قابل توجهی پایین مي آيد . به علاوه اگر دراز شدن سم بصورت غيرطبيعی درآيد كم کم کف سم جلو افتاده و دام روی قسمت مفاصل و استخوانهای قسمت بندهای استخوانی راه ميرود و در اينصورت بافت های پوششی و مفاصل و استخوان های سم آب ديده و عوارض حاصله ممکن است منجر افتادن سم شده و يا دكتر دامپزشك برای رفع عفونات و اصلاح سم مجبور بقطع قسمتی از آن گردد.

عليهذا توصيه مي شود در گاوداري ها مخصوصاً گاوداري های بزرگ يک نفر كارگر ورزيده برای مراقبت سم ها اختصاص داده شده و با سم تراش و پنس های مربوط  قبل از اينکه دراز شدن سم به مراحل خطرناک برسد، سم ها را تراش داده و اگر در كف سم ميخ يا ريگ و يا عفونت وجود دارد با نظر دكتر دامپزشك به مداوای آن مشغول شود. ضمناً از وجود نعل بندهای حرفه ای هم در مواقع لازم ميتوان استفاده كرد.

دانلود نقشه اتوکد طراحی شده سالن گاوداری شیری صنعتی + فایل سه پلان دامداری | تلماتو

بستر گاوهای شیری

بستر گاو در اصطبل های باز بخصوص در فصل زمستان بايد با پوشش تازه و خشك و نرمی از كاه و كمی آهك پوشيده شود به طوريکه در موقع استراحت سينه و شکم و پستان گاو از سرما مصون بماند. زيرا درجه حرارت بستر در زمستان سرد در حدود 37-36 درجه باقی مي ماند. بستر بايد دارای قدرت جذب مناسبی باشد و به آسانی جمع و گسترده شود. همواره تمیز یاشد و باعث تحريك،خارش، زخم و خراشيدگی در بدن حيوان نشود، مواد آن به بدن نچسبيده و در دام ايجاد ناراحتی نکند، نرم باشد و در محل بماند و به اطراف پراكنده نشود، فاقد اجسام تيز و برنده باشد. از نظر اقتصادی مقرون به صرفه دامپرور بوده و به صورت مخلوط با فضولات دامی، كود مناسبی را برای زمين و گياه فراهم سازد.

محل نگهداری گوساله تازه متولد شده

محل اوليه نشو و نمای گوساله بايد كاملاً پاک و پاكيزه و عاری از عوامل مرضی باشد.  گوساله نوزاد در مقابل بيماري ها بخصوص عوامل اسهال و ذات الريه فوق العاده حساس بوده و تلفات در هفته های اول در اثر كم توجهی فوق العاده ممکن است زياد باشد. زيرا گوساله در اثر فشار حاصله در تنگنای عنق رحم در موقع زايمان كم طاقت شاده و استراحت در بستر گرم و هوای معتدل برای حفاظت نوزاد ضرورت كامل دارد. خشك كردن گوساله با حوله و يا بوسيله گاو مادر ضرورت دارد و گوساله بايد تا يك هفته در زايشگاه در باکس اختصاصی نگهداری شده و بعداً به اصطبل گوساله ها هدايت شود.

ابعاد باکس باید در حدود 1/52 × 1/82 و با ارتفاع 1/20 باشد و کف آن متحرک و زود به زود تخلیه و شستو شو و ضدعفونی شود. به محض ابتلاء گوساله به هر نوع بيماری بايد از اصطبل خارج و در محل جداگانه ای با دقت بيشتر حفظ شده و به كتر دامپزشك مراتب گزارش شود. در اصطبل دسته جمعی گوساله ها كف گوساله دان اگر ثابت باشد، باید سيمانی بوده و از بستر تميزی پوشيده شود. تهويه مرتب و جلوگيری از تغيير ناگهانی حرارت و سرما از ضروريات حفاظتی به شمار ميرود بطوريکه هوا هرگز مستقيم به گوساله از خارج نرسد.  گوساله در مواقعی كه هوا خوب و يخ بندان نباشد روزی 2-3 ساعت باید در بهاربند گوساله دان از اشعه آفتاب استفاده كنند.

دانلود نقشه اتوکد طراحی شده سالن گاوداری شیری صنعتی + فایل سه پلان دامداری | تلماتو

طرح هایی دیگر از قبیل پلان مرغداری و استادیوم نیز توسط این گرو طراحی شده است و کافی است به قسمت فروشگاه سایت سر بزنید. امیدوارم توانسته باشیم خواسته شما را براورد کرده باشیم.

طراحی سالن شیردوشی

سالن های شير دوشی معمولاً دارای الزاماتی هستند كه هنگام ساختن آن ها بايستی پيش بينی های لازم را انجام داد . اين قسمت ها شامل اتاق شير، محل قرار گرفتن پمپ خلاء و منبع آب گرم و اتاق ذخيره مواد غذايی كنسانتره است. در سالن های شيردوشی،سکوهای متعددی برای ايستادن گاوها ساخته می شود.

تعداد این سکوها و طرز رعايت نکات بهداشتی نظير تأمين نور، تهويه ،قابل شست و شو و ضد عفونی بودن كف و ديواره ها ،از ضروريات اوليه ساخت آنهاست.

محل ايستادن گاوها در سالن ،معمولاً از 70 سانتی متر بلندتر از راهرويی است. كه كارگر دوشنده در آن رفت و آمد می كند، زيرا به اين ترتيب شير دوشی و عمليات مربوط به آن، به آسانی صورت می پذيرد.

ابعاد يك سکوی شيردوشی حدود 2/5 متر طول، 70 سانتی متر در جلو و عقب و 80 سانتی متر در وسط در نظر گرفته می شود.

در ديواره جلوی سکو يك آخور فلزی كار گذاشته می شود تا بتوان مقداری جيره حاوی مواد كنسانتره را – نسبت به مقدار شير توليدی دام – در اختيار حيوان قرار داد.  درهای فلزی ورود و خروج سکو نيز هر يك حداقل 90 سانتی متر عرض دارد. کنار سکوها، راهرویی به عرض 1/5 متر برای رفت و آمد گاو در نظر گرفته می شود. به این ترتیب محل ايستادن گاو در زمان شيردوشی به اندازه ای سيش بينی شده كه آلودگی و پراكندگی فضولات حيوان به حداقل برسد.

"</p

دانلود نقشه اتوکد طراحی شده سالن گاوداری شیری صنعتی + فایل سه پلان مختلف | تلماتو

تصاویری از دانلود نقشه اتوکد طراحی شده سالن گاوداری شیری صنعتی + فایل سه پلان دامداری

"</p

دانلود نقشه اتوکد طراحی شده سالن گاوداری شیری صنعتی + فایل سه پلان دامداری | تلماتو

"</p

دانلود نقشه اتوکد طراحی شده سالن گاوداری شیری صنعتی + فایل سه پلان دامداری 

"</p

دانلود نقشه اتوکد طراحی شده سالن گاوداری شیری صنعتی + فایل سه پلان دامداری | تلماتو

"</p

دانلود نقشه اتوکد طراحی شده سالن گاوداری شیری صنعتی + فایل سه پلان

   راهنمای خرید:
  • در موقع پرداخت حتما تکمیل خرید را بزنید تا خرید کامل شود.
  • لینک دانلود پس از پرداخت نمایش داده شده و به ایمیلتان نیز ارسال میشود.
  • ایمیل خود را به دقت وارد نمایید. راهنمای خرید تصویری
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
  • 09036301645
  • از طریق واتس آپ پیگیری نمایید.
  • فایل دانلود شده را با برنامه winrar از حالت zip خارج نمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *